søndag den 4. marts 2012

DIY - Strikkeopskrift - Søhestens Halsedisse/Halsrør

Mig iklædt min nye halsedisse
Tæt på
Hele halsedissen fra en halvskæv vinkel.
Halsedissen ligger på en kommode.
Markeringstråd - Sættes ind ved rapportens/mønsterets begyndelse. Den markerer der hvor hver omgang begynder og slutter. Nem måde at holde styr på mønsteret.

Det var meningen, at denne sag skulle være færdig for et stykke tid siden, altså dengang det var smadder koldt. Den blev så færdige lidt senere end forventet, og nu er der ikke specielt koldt, men hvis jeg ikke får den brugt denne vinter, så bliver den bestemt brugbar næste vinter.

Jeg er meget begejstret for det grundmønster, jeg har brugt her, som er en slags forskudt/skrå/diagonal rib. Man får et fantastisk resultat ved hjælp af en forholdsvis simpel teknik.
Mønsteret bestå udelukkende af ret og vrang masker, og altså ikke noget med hjælpepinde eller lign.

OPSKRIFT

Garn - 4 ½ nøgler Sandnes Smart Superwash (100% uld)
- eller det tror jeg i hvert fald jeg brugte. Jeg fik desværre smidt alle garnlabels væk, før jeg fik noteret farven. Sorry! 

Der slås 144 masker op på rundpind (40 el. 60 cm lang) nr. 5.

På den allerførste og på den aller sidste omgang har jeg valgt at strikke ret på alle masker.

Efter 1. omgang begyndes mønsteret (eller rapporten, som det lidt strikkesmart hedder) med diagonal rib:
Husk at sæt en markeringstråd ind i strikketøjet ved rapportens begyndelse (se billedet ovenfor).

Det er egentlig bare det lille indrammede område, der gentages igen og igen.
Rapporten ovenfor forklaret med ord:

Du behøver ikke læse dette, hvis du forstår rapporten ovenfor.
Jeg har forsøgt at formulere det lidt pædagogisk, uden for mange forkortelser, men sig lige til, hvis der alligevel er noget, der ikke giver mening.

Teksten her beskriver det, der sker i det lille område, der er indrammet i rapporten.

1. og 2. omgang - Du begynder altså med 2 vrang (krydserne) efterfulgt af 2 ret (de tomme firkanter), og dette (altså 2 ret, 2 vrang) gør du både på hele første og hele anden omgang ud.

3. og 4. omgang starter du med 1 ret og derefter 2 vrang, 2 ret. Fortsæt med 2 vrang, 2 ret omgangen ud på begge omgange.

5. og 6. omgang starter du med 2 ret efterfulgt af 2 vrang, og dette gør du omgangen ud på begge omgange.

7. og 8. omgang  starter du med 1 vrang, derefter 2 ret, 2 vrang, og dette (altså 2 ret, 2 vrang) fortsætter du med omgangen ud på begge omgange.

Start forfra, altså gentag det du gjorde på 1. -8. omgange, og gør dette igen og igen :-)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min halsedisse blev 55 cm lang.

God strikkelyst!

12 kommentarer:

  1. Virkelig, virkelig fint:) Og tak for opskriften:) Er nu også lidt nysgerrig efter at vide, hvad det er for en bluseting du bærer!?? Elsker det mønster:)

    SvarSlet
  2. Mange tak Malene :-) Det jeg har på på øverste billede er (desværre) ikke en bluse-ting, men en kjole-ting fra Nümph, jeg købte engang sidste forår. Mønsteret ændrer sig dog længere nede af kroppen, hvor trekanterne får andre farver og størrelser. Jeg ville hellere ha, det fortsatte med det sort/hvide, men den er nu også helt ok, som den er :-)

    SvarSlet
  3. En kjoleting er endnu bedre...men hvis du købte den sidste forår, er den nok ikke til at opstøve længere...Ja, det kunne være vildt flot, hvis mønsteret fortsatte, men er sikker på den er ganske fin alligevel:)

    SvarSlet
  4. Skøn farve du har valgt til dit halsrør

    Stine:)

    SvarSlet
  5. Det er et rigtig fedt strikkemønster - tak for det :)

    SvarSlet
  6. Det er bare super flot! Og skøn farve også.

    SvarSlet
  7. Og den er blevet SÅ FEEED Trine. Endnu en opfordring til at gribe pindene og komme igang ;o) Super fint mønster og ikke mindst super skøn farve :o)

    Du er SÅ strikkesej :o)
    Knus Lunde.

    SvarSlet
  8. Det er bare SÅ flot, Trine!
    Whau, så lækkert. Kan man mon tage halsrørets første og anden sygedag og så lige have det færdigt, til der kommer sne igen her i ugen ;)
    MUMS det må jeg bare lave og eje.
    1000 tak fordi du deler.
    Kram

    SvarSlet
  9. Så er jeg også igang med en! Indtil videre rigtig lækker ! - Jeg strikker den i noget lækkert garn, jeg selv har købt hjem fra Argentina - mums :)

    SvarSlet
  10. Hvis nu jeg vil lave den på pind 4 kan jeg så slå 160 masker op? Og hvor mange gange har du gentaget de 8 rk??

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...