fredag den 8. februar 2013

Easy peasy strikket regnbue babytæppe opskrift/DIY

De af jer der følger med på min Instagram profil (Soehesten) ved, at jeg i de sidste par uger bla har nørklet med et retstrikket, regnbueinspireret babytæppe til lille Esther. Jeg ville gerne have, at hun skulle have sit eget tæppe. Jeg strikkede i sin tid dette til storesøster Edith. Men må sige at der er sket meget med morens farve- og mønster præferencer siden første babytæppe.
På Insta har jeg lovet en babytæppe DIY, og den kommer her:

Opskrift

Garn:
Jeg har valgt at tæppet skulle være regnbuestribet, om end min egen fortolkning af regnbuefarver. Jeg har brugt Drops Merino Extra Fine, for det er super blødt, slasket og skønt at strikke med.
Jeg har valgt farverne nummer:
08, 13, 17, 19, 21, 25, 28 og 30.
1 nøgle af 50 g af hver farve, ialt 8 nøgler.

Pind: Rundpind 4,5 (god længde rundpund til at holde tæppet).

Fremgangsmåde:
Slå 140 masker op og strik retstrik hele tæppet igennem.
Når du skifter farve, skal du afslutte farve og starte ny farve i den samme side af tæppet, hver gang. Jeg får 18 - 21 retriller pr. garnnøgle.
Når du når til vejs ende og alle nøgler er strikket, lukker du af, dog ikke for stramt.
Slut prut med easy peasy babytæppet.

Mit tæppe målte ca. 70 x 62 cm, da jeg havde strikket det færdigt. Efter en uldvask har jeg valgt at strække det lidt, så nu er det lidt længere og mere slasket på den gode måde. Perfekt til at svøbe om sin baby. 

22 kommentarer:

  1. Lækre farver! Hvor ville jeg dog ønske, at jeg kunne finde ud af det der strikning :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det :-)
      Det er et oplagt begynderprojekt ;-)

      Slet
  2. Det er det smukkeste regnbue tæppe set længe :-) Rigtig fede farver du har valgt. Og ja, der sker meget med farvevalg på 3 år ;-) God weekend til jer 4. Knus Lunde

    SvarSlet
  3. Uha, det kunne da godt lige gå hen og blive næste strikke projekt for mig, dog har jeg ikke nogen baby at strikke det til...

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må ud i verden og finde en baby, der mangler et tæppe ;-)

      Slet
  4. Det er virkelig et super lækkert tæppe i lidt anderledes farver. Jeg er nu også vild med det du strikkede til storesøster og ja man ændre sig som tiden går :-)

    God weekend.

    Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Mette. Jeg kan nu også godt lide storesøsterens tæppe, men sjovt så anderledes det nye tæppe her er ;-)

      Slet
  5. Dejligt farverigt tæppe - jeg har strikket samme tæppe som det råhvide du strikkede i 2009 - jeg tror dog ikke jeg ville have tålmodighed til dette retstrikkede tæppe. Men lækkert er det!

    SvarSlet
  6. Hvor er det flot, og med det garn du har strikket i, bliver det garanteret det aller bedste tæppe :o)
    Er fuldstændig vild med farvekombinationerne, et meget smukt stykke arbejde.

    SvarSlet
  7. Arhj hvor ser det lækkert ud, og de dejlige farver og striber er lige i øjet! Tak for opskrift og ha en dejlig weekend

    SvarSlet
  8. Merino er et deilig garn, så jeg tenker at teppet er supermykt. Veldig flott i regnbuefarger.

    SvarSlet
  9. Vidt forskellige, men smukke begge to ...

    SvarSlet
  10. Superfint tæppe, og dejligt det bare er retstrikket, så skal man ikke tænke så meget undervejs :) Måske skulle jeg kaste mig ud i sådan et tæppe til vores kommende baby, eller måske et i juniorstørrelse til storebror...

    SvarSlet
  11. Allerførst et kæmpe tillykke til jer med Lillesøster Esther!
    Jeg er vendt tilbage efter en længere pause (fra Polkas Prik) og har travlt med at opdatere mig rundt omkring. Hold nu op, der sker mange ting :-)

    /Polka (nu Lille med lillelillemig.blogspot.com)

    SvarSlet
  12. Hvor er det pænt! Jeg vil prøve at lave et lidt større, sådan sofaplaid-agtigt. Skal bare lige have regnet ud hvordan jeg får den rigtige størrelse.

    SvarSlet
  13. Elsker fargene på dette teppet! Gratulerer med den lille.

    SvarSlet
  14. Tak for en rigtig god opskrift. Du kan se mit tæppe her http://tineskrearier.blogspot.dk/2015/03/strikket-babytppe.html

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...